• Verenigingen
  • Jong Bestuur
  • Ledenwerving

Waarom zijn studentenverenigingen zo goed in het binden van leden?

16 mei 2024

Introweek hydrofiel

Jaarlijks verlaten alle afgestudeerde zwemmers hun studentenvereniging, die dip in ledenaantal moet elk jaar worden opgevangen met nieuwe aanwas. Studentenverenigingen mogen zich dus gerust expert noemen op het gebied van ledenwerving. Wat kunnen burgerverenigingen, zoals niet-studentenverenigingen liefkozend genoemd worden, op dit gebied leren van de studenten?

Ledenwerving

We spraken met de besturen van drie studentenzwemverenigingen die zijn aangesloten bij de KNZB, te weten: Nayade (Eindhoven), Piranha (Enschede) en Hydrofiel (Nijmegen). Op de vraag waarom zwemmers lid worden van een studentenvereniging antwoorden ze vrijwel in koor: “Voor de gezelligheid en omdat je gelijkgestemden treft”.

Celine, voorzitter van Nayade, vult aan: “Vrijwel iedereen die gaat studeren is nieuw in de stad en op zoek naar nieuwe vrienden, die vind je snel op de studentenvereniging. Daarnaast is het instapniveau bij ons lager. Je kunt bij ons waterpoloën en zwemmen op elk niveau. We hebben beginners die nog nooit een bal hadden aangeraakt en zwemmers die op Nederlandse jeugdkampioenschappen hebben gezwommen. Het gaat er niet om hoe goed je bent, maar om het plezier dat we met elkaar hebben”.

Het bestuur van Piranha, vertegenwoordig door Jelle, Teun, Jasper en Ilse, bevestigd het verhaal van Celine en vult aan: “Sporten is bij ons ook wel goedkoper, dankzij de subsidie vanuit de universiteit. Ook zoeken wij de samenwerking met burgerverenigingen. Zo kunnen studenten bij ons trainen, terwijl ze nog spelen voor hun oude burgervereniging.”

Het gaat er niet om hoe goed je bent, maar om het plezier dat we met elkaar hebben
Celine, voorzitter van Nayade

“Om die studenten naar Hydrofiel te krijgen, werken we hard aan onze naamsbekendheid. Dat is ook echt een tip voor burgerverenigingen: ‘wees overal zichtbaar”, vertellen Marieke en Malika, respectievelijk voorzitter en secretaris van Hydrofiel. Ze gaan verder: “We zijn zichtbaar op de introdagen, daar stonden we dit jaar met een mini-zwembad waar 5 tegen 5 waterpolo werd gespeeld. Maar we hebben ook een PR-commissie die heel actief is op social media. Hier laten we ook vooral zien wat we buiten het water doen, die gezelligheid trekt mensen aan.”

De introductieweek en naamsbekendheid worden ook genoemd door de Piranha-bestuurders: “Een introweek heeft een burgervereniging natuurlijk niet, maar wellicht is er al een sportmarkt in je gemeente, of kun je die samen met de gemeente of clubondersteuners opzetten. Qua naamsbekendheid is onze jaarlijkse poolparty heel belangrijk voor ons. Daarnaast organiseren we met andere studentensportverenigingen uitwisseltrainingen. Hier komen regelmatig dubbele lidmaatschappen uit voort, win-win voor beide verenigingen dus”.

Tekst gaat verder onder de foto

Foto: de poolparty van Piranha is goed voor de naamsbekendheid onder studenten

Ledenbehoud

De echte kracht van de studentenvereniging ligt volgens Celine in het behouden van leden: “Elke maand organiseren we een activiteit, bijvoorbeeld een pubquiz. En daarnaast hebben we veel commissies, daardoor is het vrijwilligerswerk opgeknipt in hele kleine stukjes. Instappen is dus laagdrempelig, het kost tenslotte weinig tijd. Leden die vrijwilligerswerk doen, voelen zich meer verbonden met de vereniging en blijven dus makkelijker lid.”

“Door in een commissie te stappen vergroot je je netwerk. Je leert steeds meer mensen kennen binnen de club. En zij motiveren je weer om meer te gaan doen binnen de vereniging”, herkent het bestuur van Piranha zich in het verhaal van Celine: “Ook wij organiseren veel activiteiten. Jaarlijks is er een groot gala, samen met andere studentensportverenigingen. En ons verenigingsweekend, om de verjaardag van de club te vieren, is ook elk jaar een succes. Alleen de organisatie weet waar we heen gaan. Daarnaast is er elke week iets te doen bij Piranha. Denk hierbij aan borrels, spelletjesavonden en ons verenigingsuurtje. Elke vrijdag hebben we een uur badwater waar iedereen van de club welkom is!”.

Om leden te behouden zetten ze bij Hydrofiel flink in op contact met hun leden: “Bij elke training willen we dat een bestuurslid aanwezig is. Zo kunnen onze leden ons makkelijk bereiken. We weten dus wat er speelt, door goed naar onze leden te luisteren. Ook wij hebben, net als Piranha en Nayade, veel commissies en vrijwilligers. Dat maakt de stap naar het bestuur ook makkelijker”. En ja, bij Hydrofiel wordt ook genoeg georganiseerd buiten het water, bevestigen Marieke en Malika: “We hebben een wekelijkse borrel en maandelijkse activiteiten. We proberen hier steeds afwisselende dingen te doen. Denk hierbij aan beerpong, een toetjesbuffet, een kroegentocht, bowlen, een pubquiz of bierbingo”.

Tekst gaat verder onder de foto

Foto: groepsfoto Nayade op het NK Studenten Wedstrijdzwemmen (ONKS) georganiseerd door Nayade

Wijze lessen

Uit de verhalen van de drie studentenzwemverenigingen komen mooie voorbeelden naar voren die ook voor burgerverenigingen toepasbaar zijn. Wat voor ons de belangrijkste lessen zijn?

  • Grijp elke kans aan om zichtbaar te zijn. Zorg voor actieve social media, organiseer evenementen en/of wees aanwezig bij elke happening;
  • Zorg ervoor dat je sportaanbod toegankelijk is voor iedereen, ook voor beginners. Denk hierbij aan het opzetten van een beginnersgroepje (het vaderteam van ZPC Amersfoort is een mooi voorbeeld, lees er hier meer over);
  • Activiteiten buiten het water zorgen voor verbinding tussen leden en met de vereniging. De mogelijkheden voor zulke activiteiten zijn eindeloos en hoeven niet altijd om feestjes te draaien;
  • Verdeel werk over veel commissies, waardoor al het vrijwilligerswerk erg klein wordt gemaakt. Daardoor is vrijwilliger worden veel laagdrempeliger.

Foto boven: Johannes Fiebig. Hydrofiel 5 tegen 5 waterpolo op de introdagen in Nijmegen