Meldpunt Code Blauw

Code blauw KNZB

Het Meldpunt Code Blauw is dé centrale plek binnen de KNZB dat zich richt op een veilig, plezierig, integer sportklimaat. Het meldpunt biedt advies en informatie aan alle leden van de KNZB. Daarnaast kun je hier een melding maken van ongewenst gedrag, grensoverschrijdend gedrag en/of niet integer gedrag.

Jouw naam

Vul hier je hele naam in.

Laat je e-mailadres achter, zodat wij jou een bevestiging kunnen sturen en contact op kunnen nemen.

Sporttak *
Niveau van de sport *

Laat hier de beschrijving van je gebeurtenis achter.

Indien u al een melding heeft gemaakt bij CVSN, worden wij (bij uw toestemming) daarvan op de hoogte gesteld. Gezamenlijk werken wij aan de beste oplossing voor de betrokkenen. Een melding bij beide instanties is niet nodig.

Veelgestelde vragen Meldpunt

Wat doet het meldpunt Code Blauw van de KNZB?
  • Advies en ondersteuning voor jou en je vereniging voor het realiseren en behouden van een veilig, plezierig en integer sportklimaat;
  • Het bespreken van vragen, dilemma’s of signalen rond ongewenst gedrag, grensoverschrijdend gedrag en/of niet-integer gedrag. Wij zijn er om naar je verhaal te luisteren, je te adviseren en om je handelingsperspectief te bieden;
  • Het ontvangen, registreren en (laten) opvolgen van meldingen over ongewenst gedrag, grensoverschrijdend gedrag en/of niet-integer gedrag. Ook hiervoor kun je met ons in gesprek. Samen zorgen we voor een effectieve, efficiënte en tijdige opvolging van je melding. Ook zorgen we er samen voor dat de juiste personen en instanties betrokken worden en bieden we iedereen handelingsperspectief.
Wat zijn onze uitgangspunten?
  • Wij handhaven de vastgestelde normen;
  • Wij spreken ons uit, spreken elkaar aan, bespreken zaken op volwassen, constructieve en respectvolle wijze en maken afspraken met elkaar;
  • Wij bevorderen informele/alternatieve geschillenbeslechting. Het heeft vaak de voorkeur om zaken informeel bespreekbaar te maken en op te lossen;
  • Wij dejuridiseren en de-escaleren waar het kan;
  • Wij stellen het beoogde doel centraal, waarbij we recht doen aan de situatie én aan de rechten, plichten en belangen van alle betrokkenen;
  • We spreken elkaar direct aan als er iets gebeurt.
Wat kun je van ons verwachten?
  • Je krijgt van ons een ontvangstbevestiging met de contactgegevens van de behandelaar;
  • Dat we jou informeren en betrekken bij de (beoogde) voortgang en afdoening;
  • Dat we meldingen snel, efficiënt en effectief afhandelen;
  • Dat we meldingen -daar waar het kan- op informele wijze oppakken;
  • Dat we adviseren altijd éérst het gesprek aan te gaan met betrokkenen;
  • Dat we triage toepassen op als dit noodzakelijk is voor de zorgvuldige afhandeling van uw melding.
Maak je liever een melding bij een externe organisatie of zijn jullie er onderling niet uitgkeomen?

Maak dan een melding bij de KNZB. Dat kan bij het Meldpunt Code Blauw:

Meer weten over het meldpunt? Klik dan hier