• Verenigingen

“We wilden leden werven, de KNZB dacht mee” – Hoe DWT nieuwe (trainings)leden werft met hulp van ikwilzwemmen.nl

19 april 2025

DWT Haarlem team

De zwem- en waterpolovereniging DWT uit Haarlem zet zich al jaren in voor ledenwerving. De heren en damesteams zochten eind vorig jaar versterking waarna de club contact zocht met Bas Hokke, accountmanager ledenwerving bij de KNZB. Het leidde tot een waardevol 1-op-1 traject én deelname aan ikwilzwemmen.nl – met direct zichtbare resultaten.

Vooruitstrevende vereniging De 25-jarige Dana van der Putten is sinds haar elfde lid van DWT en vervult inmiddels de rol van polosecretaris. Toen de instroom van nieuwe leden de afgelopen jaren achterbleef, wist ze dat het tijd was voor een nieuwe aanpak.

“We vergaderen maandelijks met het bestuur en hebben wekelijks contact over uiteenlopende zaken. Het stukje ledenwerving kwam regelmatig aan bod. We realiseerden ons dat er echt iets moest gebeuren. We zijn vooruitstrevend en willen dat waterpolo in Haarlem een boost krijgt. Daardoor stonden we open voor een nieuwe strategie. Na een brainstormsessie nam ik contact op met Bas.’’

Dana kende Bas van het jaarlijkse pinkstertoernooi waar ze regelmatig contact hadden over onder andere het stimuleren van waterpolo in Nederland.

“Het lijntje was snel gelegd. Bas is begin van het jaar langsgekomen en samen hebben we gekeken welke stappen we konden zetten.”

DWT Haarlem

Van probleem naar plan Het 1-op-1 gesprek met de KNZB hielp DWT om de situatie in kaart te brengen en concrete vervolgstappen te bepalen. Dana zag de voordelen van het nieuwe geïntroduceerde ikwilzwemmen.nl.

“Bas dacht vanuit de KNZB echt met ons mee. Hij vertelde geen standaard verkooppraatje, maar luisterde naar waar we tegenaan liepen en legde de opties uit voor een op maat aanpak. Wij hadden een uitdaging, de KNZB bood ondersteuning, dat voelde erg prettig.”

DWT deed vervolgens mee aan een pilot om de inzet van het platform te testen. De club werd zichtbaar op de website en kreeg toegang tot het aanmeldsysteem.

“Het aanmaken van het account en het bijhouden van alle trainingen was in het begin even uitzoeken. Maar uiteindelijk hadden we alle trainingen en activiteiten erin staan en werkte het goed. Dat was top.”

Eerste successen Binnen korte tijd waren er vijf nieuwe aanmeldingen voor de damesselectie – waaronder enkele vrouwen zonder waterpolo-ervaring. Ook het herenteam kreeg extra aanwas.

“De nieuwe dames vonden het super leuk om zonder verplichtingen mee te trainen. Ze werden goed opgenomen in de groep. Het teamgevoel is zo belangrijk in onze sport en ook één van de belangrijkste redenen waarom veel poloërs er plezier aan beleven. Dat zorgt ook weer voor nieuwe enthousiaste leden.’’

DWT Haarlem

Online zichtbaarheid De nieuwe aanpak hoort volgens Dana bij deze tijd. Naast de digitale inzet blijft DWT ook ‘ouderwets’ flyeren en organiseert de club proeftrainingen. Ondanks dat de website en social media kanalen voor veel clubs geen dagelijkse kost zijn, ziet ze het effect van online inzet.

“De ondersteuning van de KNZB om online meer zichtbaarheid te krijgen is niet leidend, maar juist faciliterend. Ze geven handvatten, denken met je mee, en het blijft je eigen uitvoering. Dat werkt goed. In het online tijdperk zorgen we er ook voor om fysiek onszelf zichtbaar te houden. Tegelijkertijd onthouden we dat we ook met de tijd mee moeten.’’

De enthousiaste Dana benoemt naast de eerder genoemde voordelen de waardevolle rol van de zwembond.

“De voorkant van de site spreekt aan en is super overzichtelijk. Doordat het makkelijk werkt en de informatie goed vindbaar is, kunnen potentiële leden hun wensen goed filteren waardoor je snel hebt gevonden waar je behoefte aan hebt. Ik zie de ondersteuning van de KNZB niet als hun primaire rol. Het is wel een mooie ondersteunende mogelijkheid die ze geven.’’

Haarlem DWT

Leden behouden De uitdaging blijft, net zoals bij veel andere verenigingen, om (jeugd)leden te behouden. Een teamsport is niet vanzelfsprekend populair bij jongeren. Volgens Dana biedt waterpolo veel voordelen.

“Veel waterpoloërs gaan na hun zwemlessen door en ontdekken al op jonge leeftijd hoe leuk het is om samen te spelen. Het sociale karakter van de sport en de samenhorigheid maken echt het verschil. DWT is ook een warme vereniging waar iedereen voor elkaar klaar staat. En met extra leden kunnen we als vereniging nog meer voor elkaar betekenen!’’

Volgens Bas Hokke hebben meerdere verenigingen uitdagingen met het werven en behouden van leden. De KNZB werkt volgens hem stap voor stap aan betere ondersteuning. Samen met provinciale accountmanagers, partners, verenigingen en andere betrokkenen worden goede stappen gezet om kansen en mogelijkheden op het gebied van ledenwerving in kaart te brengen en daadwerkelijk te benutten. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw vereniging? Neem contact op met Bas via bas.hokke@knzb.nl.

Haarlem DWT