EVA Optic in de schijnwerpers
In de zwembadwereld staat EVA Optic synoniem voor innovatie. Mede hierdoor ontdekten ze nieuwe manieren om mensen nog meer te laten genieten van zwemmen en sport. Ook in de topsport waar ik zelf vandaan kom staat innovatie vaak centraal en aan de basis van latere successen. Reden genoeg om eens naar Zwartsluis (regio Zwolle) te rijden om verder kennis te maken met deze partner uit de Pool of Support. Het was een aardig stukje rijden, maar dan krijg je ook wat!
Nathalie, wil je om te beginnen jezelf even voorstellen?
Ik ben Nathalie van Loon, 38 jaar oud. Ben getrouwd met Jan van Loon en we hebben twee dochters van 13 en 11 jaar oud. In 2009 zijn we gestart met ons bedrijf EVA Optic.
Allemaal zwemmers?
Jan zwemt wel, maar niet zo fanatiek als ik. Zelf heb ik jarenlang aan wedstrijdzwemmen gedaan in Zwartsluis. Ik ben hier geboren en getogen en had een voorliefde, mede door mijn vader, voor zwemmen. Tot op de dag van vandaag zwem ik nog steeds twee of drie keer per week om een beetje fit te blijven.
Mijn dochters zwemmen ook graag. We hebben natuurlijk de mazzel dat we naast het bedrijf wonen zodat we ook gebruik kunnen maken van ons zwembad, en de EVAstream, om onze conditie op peil te houden. M’n oudste dochter is de meest fanatieke; na het wedstrijdzwemmen ontdekte ze waterpolo en dat laatste doet ze nog steeds heel enthousiast. Eerst bij Meppel en sinds dit jaar in Zwolle waar ze ook naar school gaat. Mijn vader, Rob Spijkerman, is hierdoor ook weer enthousiast geworden en is inmiddels actief als trainer.
Wat deden jullie voordat je aan het avontuur van EVA Optic begon?
Ik heb zelf een Marketing achtergrond. Werkte voor de Nederlandse distributeur van Autodesk, de ontwikkelaar van o.a. AutoCAD. Ik heb ook een paar jaar in de softwarebranche gewerkt.
Jan werkte op de markt met zijn vader. Verkocht als marktkoopman voornamelijk brood en banket maar op een gegeven moment ging hij zich verdiepen in de verlichting op de markt. Hoe je bepaalde elementen op de markt letterlijk en figuurlijk meer in de schijnwerpers kon zetten en zo is eigenlijk de interesse in de verlichting gegroeid.
Mijn vader was manager van een aantal zwembaden in de buurt en vroeg Jan om advies toen de verlichting van een van de zwembaden aan vervanging toe was. Jan heeft zich verdiept in een aantal bestaande merken, maar we merkten al snel dat de kwaliteit niet optimaal was, dit heeft ons uiteindelijk doen besluiten om zelf een onderwaterlamp te gaan ontwikkelen. In 2009 zijn we voor het eerst naar een beurs in Duitsland gegaan met de eerste LED onderwaterlamp die we zelf hadden ontwikkeld.
Wat is dan het moment dat je denkt: we hebben hier een mooi product in handen, dit kan wel eens wat gaan worden.
Daar groei je vanzelf in. Jan was met name bezig met innovatie en doorontwikkelen van onze verlichting en ik probeerde met mijn marketing achtergrond ons product in de markt te zetten en een netwerk op te bouwen. We hadden snel contact met bedrijven als Hellebrekers, Pomaz en Center Parcs dus toen ging het allemaal snel.
Omschrijf het proces eens vanaf dat moment.
Het begon dus met de onderwaterverlichting die we zelf hadden gemaakt in 2009. Jan ging verder met de ontwikkeling van de verlichting terwijl ik zorgde voor het vergroten van onze naamsbekendheid. Denk aan het opzetten van een goede website en het inzetten van allerlei marketingactiviteiten. Naast onderwaterverlichting ontwikkelden we al snel ook bovenwaterverlichting voor openbare zwembaden. Alle producten waren gebaseerd op LED, waarmee we ons konden onderscheiden. Onze kracht is echt de vernieuwende aspecten en innovatieve techniek gecombineerd met het perfectionisme van Jan. Jan ontwikkelt een product door tot hij 100% tevreden is. En dan heb je ook echt een heel mooi duurzaam product in handen. We kwamen steeds meer in contact met adviseurs en architecten die onze producten inmiddels ook met vertrouwen adviseren voor diverse projecten. En daarnaast leveren wij, via distributeurs in Spanje, Duitsland, Engeland en Zwitserland al jaren onze producten over de grens, voornamelijk voor de zwembaden in de privémarkt.
Vanaf 2017 is Jan bezig geweest met de ontwikkeling van ons nieuwste product, de EVAstream. Bij ons stond een klein zwembad maar daar maakten we alleen gebruik van bij mooi weer; eigenlijk was het te klein om echt in te kunnen zwemmen. Ik zocht naar een zwemmachine, probeerde er een aantal maar van de bestaande tegenstroomapparaten in de markt werd ik niet écht gelukkig. Toen zijn we zelf aan de slag gegaan met de ontwikkeling van een compacte zwemmachine met krachtige stroming, waarbij een natuurgetrouwe zwemervaring belangrijk was.
Het klinkt makkelijker dan het is denk ik?
Natuurlijk komt er veel bij kijken. Jan ontwikkelde een volledig nieuw soort zwemmachine, klein en krachtig. En omdat ik van jongs af aan veel heb gezwommen kon ik Jan waardevolle feedback geven om het apparaat continu te verbeteren. Daarna ga je aan de slag met verschillende snelheden, gecombineerd met gekleurde onderwaterverlichting en afwisseling in zwemtrainingen. Op een gegeven moment gaat het om het totaalpakket, het moet een beleving voor de klant zijn.
Het gaat uiteindelijk om een behoorlijke investering voor de klant?
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk. Je kan al een EVAstream voor rond de 10.000 euro aanschaffen en we hebben drie verschillende streams. Zo heb je de “Fit”, dat is het beginmodel voor de recreatieve zwemmer. Daarboven komt de “Pro” die krachtiger is, voor de meer geoefende zwemmer. Tenslotte is de “Max” ons model met een dubbele turbine, waardoor deze het meest krachtig is, maar ook voor heel kleine baden beter geschikt is vanwege de stroming uit twee turbines. In de Max krijgen zelfs topzwemmers echt een goede training.
Ik kan me voorstellen dat juist in het corona-tijdperk met de zwembaden en sportscholen die dicht zijn het een enorme aantrekkingskracht heeft op klanten.
Dat klopt. Het loopt ontzettend goed en de feedback die we terugkrijgen is erg positief. De zwembadbouw in de privésector loopt überhaupt heel hard dus daar profiteren wij van mee met de verlichting en de EVAstream. Het blijft een behoorlijke investering voor mensen maar de laatste tijd konden mensen door de coronamaatregelen niet op vakantie en kiezen ze er toch sneller voor om geld te investeren in een privézwembad.
Je hoeft geen miljonair meer te zijn om een zwembad in je tuin te hebben.
Zeker weten. Alles is veel toegankelijker geworden en je ziet mensen bewust bepaalde keuzes maken. Je hebt aan een klein zwembad van 4,5m X 3m al genoeg om met een ingebouwde EVAstream echt te kunnen zwemmen. Het onderhoud is minimaal en de energiekosten zijn dan ook te overzien.
Probeer eens tien jaar vooruit te kijken. Wat verwacht je dan van EVA Optic?
We hebben inmiddels veel ervaring opgedaan en zijn nu echt wel gespecialiseerd in LED-verlichting. Ik verwacht dat die ontwikkeling zich doorzet zowel in Nederland als in Europa. We zijn ook heel enthousiast over onze EVAstream dus ik verwacht dat we daarmee de markt verder gaan veroveren.
Daarnaast hebben we ook een LED-kaars ontwikkelt, die o.a. in het Koninklijk paleis Noordeinde wordt toegepast en dat is natuurlijk een heel mooi visitekaartje. We hebben ECO dynamische verlichting ontwikkelt wat ingezet wordt in flora en fauna omgevingen maar ook bij diverse fietspaden die daardoor slimmer en veiliger worden. We zitten ook nog steeds in sporthallen en bedrijfspanden dus het is niet zo dat we op één paard wedden. We zijn breed georiënteerd maar door o.a. mijn achtergrond in het zwemmen heeft de zwembadbranche onze voorkeur. We hebben nou eenmaal iets met water, een prettige constatering!